به گزارش سلام لردگان، در جمهوري اسلامي ايران بر اساس قانون اساسي، عاليترين مقام اجرايي کشور، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و شوراهاي شهر و روستا از سوي مردم تعيين ميشوند و انتخابات در حقيقت تبلور اداره و خواست مردم است.
در انتخابات و در راستاي گزينش فرد اصلح طبيعتا بايد امکانات و محيط مناسب و مساعد براي حضور افرادي از جامعه به عنوان نماينده و نامزد اداره کشور از سوي دستگاههاي اجرايي و نظارتي مهيا گردد و از سوي ديگر فضاي مساعد براي کسب اطلاعات مردم از وضعيت جامعه و افرادي که تلاش ميکنند اداره امور مملکتي را برعهده بگيرند، تامين شود.
اين مهم در جامعه بر عهده رسانههاي جمعي است و اين رسانهها هستند که با انتقال اطلاعات و رويدادها در کنار اعتماد مردم به آنها با طرح نظرات مردم و انتقال آنها به مسئولان و بالعکس ميکوشند به نقشآفريني حائز اهميت در فرايند انتخابات بپردازند و اسباب مشارکت بيشتر مردم در امور کشوري خويش را فراهم کنند، در واقع رسانههاي جمعي به طور مستقيم و غيرمستقيم نقش موثري در رساندن اخبار و اطلاعات سياسي گوناگون به گروههاي هدف، تبليغ ارزشها و آرمانهاي سياسي و مقايسه آنها با ديگر جوامع و گفتوگو درباره مواضع کانديداها ايفا ميکنند.
* نقش رسانهها در افزايش قدرت تشخيص مردم در انتخاب فرد اصلح
در حقيقت اين نقش، محوريترين عملکرد رسانههاست؛ چراکه به مردم و در اصل رايدهندگان در انتخابات قدرت تشخيص و انتخاب اعطا ميکند و شايد به جرات بتوان گفت که تقريبا آن چه که راي دهندگان در انتخابات ميدانند به نوعي از رسانههاي جمعي همچون راديو، تلويزيون و روزنامه کسب کردهاند. اين مجموعه فعاليت همان بسط و گسترش فرهنگ سياسي و حضور مستقيم مردم در صحنههاي مختلف سياسي و اجتماعي جهت تعيين سرنوشت و ترسيم سياستگذاريهاي مهم در نظام سياسي است.
بر اين اساس ميتوان گفت رسانهها در رونقبخشي به انتخابات و شورآفريني و حضور گسترده مردم در انتخابات نقش مهمي ايفا ميکنند.
رسانهها در انتخابات، نقش و جايگاه چند بعدي دارند چراکه از يک سو ميتوانند خواستهها و آراي مردم و ديدگاه سياسي و اجتماعي آنها را به مسئولان انتقال داده و به عنوان سخنگوي مردم و افکار عمومي فعاليت کنند و از سوي ديگر تأثيرات و نتايج نظرات مردمي را در سياستها و فعاليتهاي کشور نشان دهند تا حس اعتماد و اطمينان بين مردم و دولت را افزايش دهند.
در همين راستا رسانهها ميتوانند نقش مهمي در ترغيب عمومي به مشارکت در انتخابات و احياي اعتماد همگاني به نحوه برگزاري انتخابات ايفا نمايد.
رسانهها ميتوانند با فعاليت دقيق و سنجيده در عرصه انتخابات، افراد تاثيرگذار و مورد اعتماد نظام را وارد عرصه کنند، از طرف ديگر رسانهها بايد از تبليغات کاذب و ورود افراد ناکارآمد و غيرمفيد به عرصه انتخابات و تبليغات جلوگيري کنند، لازمه ايفاي اين رسالتها اين است که رسانهها بر اساس آموزههاي ديني و قوانين الهي در طول انتخابات تبليغ نمايند.
* نقش رسانهها در بصيرت افزايي و روشنگري
يکي از مهمترين رسالتهاي رسانهها بصيرتافزايي و روشنگري است به اين نحوي که بتواند بر بصيرت مخاطبان خود بيفزايد و توان فرقگذاري بين منافع و امور مضر به کشور و نظام را در اختيار او بگذارد. براي اين منظور، بايد رسانه و دستگاه اطلاعرساني تلاش براي دشمنشناسي را در اولويت کار خود قرار دهد، تا مخاطب، آسيبها و گروههاي مخالف و دشمن را بشناسد.
در پى شناخت، قدرت و توان تسلط علمي بر گروهها و جريانهاي آسيبرسان در عرصه سياسي، مانند جريان نفاق پديد مىآيد و رسانه با افشاگري آنها مىتواند به ايجاد بصيرت و شناخت حق و باطل در مخاطب موفق شود.
يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بيشک يکي از حساسترين و دشوارترين دورههاي انتخاباتي است چراکه هم در داخل و هم در خارج از کشور عواملي قصد اختلال در برگزاري اين انتخابات کنند و يا در پي آن هستند که با تبليغات کاذب و مشوش کردن فضاي کشور، نتيجه انتخابات را به نفع خود رقم بزنند.
اين در حالي است که اين انتخابات ميتواند در عين حال به باشکوهترين و حماسيترين دورههاي انتخاباتي در کشور تبديل شود و اين مهم تنها با همراهي و حضور باشکوه همه مردم در پاي صندوقهاي راي و انتخاب فرد اصلح محقق ميشود.
برهمين اساس رسانهها ميتوانند در شکلگيري اين شکوه و حماسه نقش مهمي ايفا کنند.
* نقش رسانهها داخلي در مقابل هجمههاي تبليغاتي کشورهاي غربي
رسانههاي داخلي ميتوانند در مقابل هجمههاي تبليغاتي و رسانهاي کشورهاي غربي با عمل به اصل «تعهد و رسالتمندي رسانه» و التزام به بايستههاي ديني رسالت خود را به خوبي انجام دهند تا از مدار تعهد ديني خارج نشده و در ورطه «بىهويتي و سرگرداني» يا «هويتسوزي» غوطهور نشوند.
اصل رسالتمداري و خنثي نبودن در برابر ارزشها و ضد ارزشها، در قانون اساسي بارها تأکيد شده است.
در اصل سوم، ضمن مسلم دانستن آن، براي رسيدن به اهداف جمهوري اسلامي و پايههاي آن (توحيد، نقش بنيادين وحي در بيان قوانين، معاد، عدل، امامت در رهبري مستمر، کرامت و ارزش والاي انسان و آزادي توأم با مسئوليت او در برابر خدا) دولت را موظف مىکند از هر امکانات خود بهره گيرد و دومين ابزار را چنين معرفي کند: بالا بردن سطح آگاهى هاي عمومي در همه زمينهها با استفاده صحيح از مطبوعات و رسانههاي گروهي و وسايل ديگر.
در اصل 24 هم از نگاه سلبي، اخلال در مباني اسلام را از خط قرمزهاي مطبوعات مىشمارد و اين بدان معناست که رسانهها از دو نگاه ايجابي و سلبي در برابر اسلام و ارزشهاي نظام و انقلاب رسالت دارند.
طبق اصل 125 در مورد رسانه فراگير صدا و سيما هم آزادي بيان به «رعايت موازين اسلامي و مصالح کشور» قيد خورده است.
نکته مهم اين است که رسالتمداري رسانهها بايد در همه کارکردهاي فرهنگي، سياسي و اطلاعاتي جريان داشته باشد.
از اين روست که امام خميني(ره) نيز در صحيفه خود اشاراتي به اين موضوع ميکند و ميفرمايند، اهميت انتشارات مثل اهميت خونهايي است که در جبههها ريخته مىشود، «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء،» براي اينکه خون شهدا گرچه بسيار ارزشمند است و سازنده لکن قلمها بيشتر مىتواند سازنده باشد و شهدا را قلمها مىسازند و شهيدپرور هستند». ( صحيفه امام، ج16، ص227.)
منبع باشگاه خبرنگاران